15 Şubat 2014 Cumartesi

Yunanca Sözlük Okuma

"Benim zamanımda" diye başlasam yanlış olmaz. :)

Benim zamanımda, Yunanca öğrenmek şu anki kadar tanıdık ve "normal" değildi. Dolayısıyla piyasadaki kaynaklar da sınırlıydı. Yine de bulabildiğim hemen her kitabı, sözlüğü alıp 'denedikten' sonra, en son bu sözlüğe ısınmıştı zihnim. 

Yaklaşık her bir - bir buçuk yılda bir aynı sözlüğü tekrar alsam da (parçalandığı için) şahsen, kullanmanızı önerebileceğim bir (GR-TR & TR-GR) sözlük. Bir de, aynı sözlüğün bir küçük boyu da var; onu farkedilir derecede kısıtlı içeriği yüzünden tavsiye etmiyorum.



Ne diyorduk, ben Yunanca öğrenirken böyle bir Twitter olsun, Online Yunanca olsun falan da yoktu. :) O yüzden adeta alt üst ederek, keşfederek öğrenmek zorundaydım. Bu süreçte beni zorlayan bir konu ise, Yunanca sözlük okumaktı. En azından Fono için, kendi içinde bir sistemi var ve ancak belli bir süre sonra çıkabilmiştim işin içinden.

Sizin Yunanca sözlük okumanızı kolaylaştıracak bir anlatım hazırladım bu yüzden, haşır neşir oldukça gözünüz de alışacaktır, şimdiden kolay gelsin.


Gördüğünüz gibi bazı kelimeleri kırmızı ile belirgin hale getirdim ve numaralandırdım. Alt satırlarda, numaraların karşısındaki açıklayamaları inceleyerek, Fono Yunanca sözlük okuma yöntemini kolayca kavrayabilirsiniz.

1. Έρπω : Görüldüğü gibi, kelimenin önce okunuşu, ardından da anlamı verilmiş. Bir fiil olan bu kelime, çok sık kullanılmadığı için, herhangi bir çekim veya örnek verilmemiş.

2. Ερυθρός : Aynı şekilde kelimenin okunuşunun ardından anlamı verilmiş. Bu kelime bir sıfat olduğu için, herhangi bir artikel belirtilmemiş: Artikel isimlere özgüdür. Ardından, kelimeye dair meşhur deyişler (Her zaman bulunmayabilir.) yazılmış.

3. Şimdi dikkat. Karşımızda "gelmek" gibi çok sık kullanılan bir fiil var. Bu nedenle bazı çekim ve örnekler de veriyor sözlük. 

Kelimeyi ilk gördüğümüz hal olan a, birinci tekil şahısın (ben) şimdiki zaman halidir. Yani, kelime "erxomai - geliyorum" olarak verilir.

b. Kelimeyi, örneğin "tha" eki ile gelecek zaman haline getirirken kullanacağımız format. Örn. "Tha erthw. - Geleceğim.

c. Kelimenin basit geçmiş zamanı: "İrtha. - Geldim."

d. Önce "sen", sonra "siz" çekiminde, kelimenin emir kipi halleri: "Ela-Elate! : Gel, Gelin!"

e. Çok sık kullanılan bir kelime olmasına bağlı olarak, kelimenin kullanıldığı deyiş-deyim örnekleri.

4. Ο ερχομός : Kelimenin yanında artikeli de verilmiştir (o). Bu durum ise, kelimenin bir isim olduğunu gösterir.

*



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder